BISMILLAH-"sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kpd Allah org2 yg beriman harus bertawakkal"
~At-Taubah:51~

Monday, September 7, 2015

Aku dan Tamar

Bismillah

Kisah aku dan pohon tamar adaalah sebuah kisah perbezaan.  Perbezaan di antara hamba Allah yang terjamin tempatnya di syurga dan kisahku yang tiada petanda syurga atau neraka.

Pada aku manusia adalah hamba Allah yang paling kritikal. Hidup dalam keadaan penuh kadang-kadang. Kadang-kadang manusia boleh jadi baik, kadang-kadang jahatnya mengalahkan syaitan.

Tapi aku bersyukur aku adalah manusia. Kerana aku boleh menikmati dunia yang Allah ciptakan untuk manusia ini, iaitu hambanya. Dunia yang sebenarnya medan ujian, menjadi tempat terakhir bagi sesetengah manusia. Apa tidaknya, hidup di dunia bagaikan dunia ini miliknya. Apa sombong kamu? Sudah tidak kenal sama Allah penciptamu? Dunia inilah tempat pengumpulan amalan2sebagai bekal untuk hari kebangkitan nanti. Tapi x ramai yang menjadikan dunia ini sebegitu. yang ramainya mengagungkan dunia melebihi segalanya. Apa kaitannnya denganku? ada kaitannnya...Bukankah aku juga  manusia? Bayak salahku. Apa kamu kira aku malaikat? Diciptakan tanda dosa dan  kekurangan...

Dan berkisar kissah si pohon tamar. Aku mengkaguminya. Kisahnya diabadikan. Diaa juga dijanjikan syurga. Nak tahu lebih lanjut? dengarlah lagu dari Daqmie, Tangis Sebatang Tamar.

No comments: