BISMILLAH-"sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kpd Allah org2 yg beriman harus bertawakkal"
~At-Taubah:51~

Friday, June 29, 2012

Dunia itu Syurgaku


Bismillahirrahmanirrahim....

"Maybe ad yang tertanya2 apa itu dunia ak yang ak anggap syurga bagiku....
Bagi ak, seni itu syurga, keindahan yang tercipta menggambarkan kegembiraan yang terlampau...
Yup, ak gembira bila berada dlm dunia seni terutama sekali seni visual. Senbi dapat memberi kegembiraan yang teramat pada ak. 
bila berseni ketensionan pun hilang...so, seni banyk mempengaruhi corak hidupku..."

Al-kisahnya bila nak jadi cikgu ni, macam2 kita kena tahu. first thing first, we must have knowledge in all things. tak kiralah dalm sukan ke, seni ke, politik ke an so on. Kenapa penting sangat benda tu semua?
ALASAN/SEBAB/REASONS:
1)daripada kitalah anak2 kecil mendapat ilmu. ini kerana, ilmu yg kita ad adalah untuk mendidik mereka dan kita sendiri menjadi insan yang berguna. jika cetek ilmu kita, maka sukarlah untuk kita mengaitkan hidup ini dengan ilmu2 yang kita ada. Faham x? Let say kita ni ajar math, kita tak semestinya ajar no aje, tp kt mestilah memotivasikan mereka dengan tokoh2 yang banyak menyumbang dlm bidang Math itu, barulah mereka ada minat untuk belajar and menjadi orang yang berjaya...maybe contoh sy tak berapa kukuh (^_^)
Macam nilah, most probably anak didik kita akan tanya pelbagai soklan luar alam...so, kita kenalah ad banayk ilmu untuk menerangkan jawapan yang boleh diterima dek akal mereka itu....FAHAM kan?

2)bila bnyk ilmu, kita lah jadi tempat sumber rujukan orang ramai. let say kita ni ditempatkan kat kampung2 ke or mana2 tempatlah, mesti orang sekeliling kita akan pandang tinggi pd kita coz kita pegang title cikgu... jadi bila orang nampak kita ni bnyk ilmu, lagilah orang respect kat kita...TAK gitu?

3) Bila banyak ilmu, maka banyaklah kita punya rancangan2 yang kreatif lg inovatif tu untuk didik manak2 murid kita. ini supaya mereka dapat belajar dengan seronak as well as faham ap yang mereka belajar.


Hence, to conclude, although ak ni future teacher yg ajar salah satu bahasa kat malaysia ni, ak juga mesti tahu hal2 lain seperti kerja2 seni....
i love them...
kat bwh adalah hasil kerja seni yg ak buat tuk task yang lecture bagi tuk subject seni dalam pendidikan...
(^_^), Wasssalam....








ni teknik menggambar jenis mozaik, tp tak tau la betul ke tak 

yang ni kolaj

yang ni pula, lukisan

No comments: