BISMILLAH-"sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kpd Allah org2 yg beriman harus bertawakkal"
~At-Taubah:51~

Friday, October 12, 2012

BINGUNG

BISMILLAH HIRRAHMAN NIRRAHIM...
SELAWAT KE ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD SAW

bingung, keliru dan penat...
ingat jadi manusia ni senang? fikir nak enjoy je? NOPE!!
Manusialah yg paling banyak di uji oleh Allah, kadang2 ujian itu berat dan tak tertanggung, kadang2 kita tak tau pun itu merupakan ujian buat kita for example kesengan. Ramai orang fikir kalau ujian itu mesti yg susah...NOPE!!! YOU ALL SILAP, dalam exam pun ad soalan yang mudah, samalah jugak Ujian yg Allah bagi kat kita. ada jugak ujian yg senang lantas kita x sedar bena tu ujian. TAKE NOTED tau ap yg berlaku dalam hidup kita sehari2.

ak pula diuji tentan hidup ini yg banyak membuat ak melakuka  dosa. Yup, dosa iu wujud bila kita yg menciptanya. Kalau tak pandai control hati, tanagn, mata, telinga dan mulut maka buruk padahnya. Macam2 dosa tercipta..
1) tengak perkara yg melalaikan
2) mengumpat
3) dengar benda2 langho banayak sangat
5)makan mknn syubhah (nak kata mknan haram tak maulah coz smua dah tahu ap itu mknan haram, tp kalau yg syubhah ni kt main sapu je coz kita kata tak pasti diragui or not.
6) anggota buat perkara yg melalaikan (solat lewat-sy la tu)
BANYAK LAGI YG LAIN....
MUHASABAH LA DIRI SENANG...

ku bingung kerana fikir lebih baik ak jadi lumpur/ tanah senang, tak pyh fikir anggota buat baik ke jahat....
tp haruslah kena bersyukur, kalau tak lahir kita kat dunia maka x wujudlah kt kat dunia...



No comments: