BISMILLAH-"sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kpd Allah org2 yg beriman harus bertawakkal"
~At-Taubah:51~

Friday, January 25, 2013

Dis Dai (This Day)

Bismillah

Alhamdulillah, todai (today) is Jumaat, so we weekend ni plan nak buat all sort of things. Such as exercise, and not to forget myyyyyyyy assignment... All things dah nak date due dah. Class tak payah cakap lah, nak pecah kepala  dah rasa. Penat kott...tu la jadahnya bila cuti banyak sangat.

Todai kat institut ada forum sempena maulidur Rasul. Tajuknya " Rasulullah SAW : Mu'addib & Qudwah Hasanah Dalam Pendidikan". Antara ahli panelnya ialah Ustaz Fauzi Mustaffa dan Ustaz Zamri Zainal Abidin. Moderator tak lain dan tak bukan, ustaz hensem dan tampan (heheheh, gatal) Ustaz Husni Dato Abd Rahman.

Pengisian yg cukuppppppp mantoooopp!!!!!

Apa yg boleh saya concludekan, pupuklah sikap pendidik seperti Rasulullah, Nabi Muhammad tak banyak menghukum, Baginda banyak mendidik umatnya.

Untuk mendidik yang penting:
1) pembersihan jiwa
2) dekati mad'u ataupun students kitatak kira yg pandai atau tidak
3) Praktikal (ajar + didik) yang m,ana guru jadi model untuk anak didiknya.


Sebagai guru juga kita perlu bersedia dengan soklan student kita tak kira soklan tu pelik or not. Yang penting kita tegur murid2 kita yang buat salah. Kenapa kita patut tegur? sebab kiat mendidik, mendidik means kita mengajak diaorang ke arah kebaikan kan?


Nak tau tak? jadi cikgu ni untung tau. Lanjutannya, Taman syurga itu adalah majlis zikir / majlis ilmu. sekolah tu syurga tau... Kenapa?  Kerana kat sekolah lah kita tuntut ilmu. jadi beruntunglah cikg2 coz tiap2 hari g syurga. Tapi kita kenalah ikhlas dan bersemangat supaya taman syurga itu kita dapat rasa....


best tau kalau dengar live..

then todai saya cuak sikit, ingatkan ada kelas petang ni, so x ponteng kelas hari ni, rupa-rupanya kelas cancel...
uwaaa, kalau tau dah balik kampung dah semalam...

todai ramai pulak balik rumah masing2, so kat hostel ni kosong sudah... tinggal berapa kerat je...

takpelah, redho jelah....

No comments: