BISMILLAH-"sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kpd Allah org2 yg beriman harus bertawakkal"
~At-Taubah:51~

Saturday, September 10, 2011


Bismillahirrahmanirrahim...


“Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.”
— Imam Hasan al- Basri

Bila di hayati dan di fahami, barulah kita sedar bahawa tanpa nama dan pangkat pun kita perlu saling menasihati antara satu sama lain untuk perkara kebaikan...

alkisahnya manusia yang bergelar muslim dan mukmin ini, amatlah suka melepaskan tanggungjawab untuk saling menasihati...KERANA APA? pada hamatnya golongan seperti ini tidak merasa mereka alim ulama' yang perlu menjalankan gerak kerja islam. ada pula yang berfikir bahawa 'TAKPELAH, ASALKAN AKU FAHAM DAN MENJADI BAIK SUDAH.."KIRANYA KUBUR SENDIRI2 DAN DIHISAB PUN SENDIRI-SENDIRI JUGALAH KELUAR ALASAN BERUPA INI MACAM...

alkisah seterusnya pabila golongan ini menganggap seruan kebaikan ini membazir masa dan tenaga saja.kiranya x da yang nak berubah...
sedarlah teman, perubahan memerlukan masa. mungkin mad'u anda sedang berfikir akan nasihat anda itu, mana mungkin anda kan tahu bukan....

ada pula kisah yang halang orang dari buat kebajikan dan kebaikan...JELEZ LA TU!!!!...apa kata kalau ada fikiran macam tu tukar mindset anda...
cuba anda jadi dai'e pulak...apa rasa?

KISAH AKU

aku juga sedang berusaha membawa diri aku ke arah kebaikan, membawa keluarga, sahabiah yang lain dan juga teman2 menuju kebaikan...
namun, usahaku itu tidaklah menampakkan hasil yg lumayan.akan tetapi aku sedar akan tanggungjawab yang aku galas sebagai muslim dan mukmin sejati...

nak kata aku yang baik?...tak bhai...aku pun ad kelemahan dan kekurangan... nak kiranya macam korang juga,manalah aku layak nak nasihat orang ni...tapi aku kentalkan diri dan kuatkan minda "jangan pandang sapa yang berkata tetapi fahami apa yang di perkatakannya"
tu aja...

oleh itu...ukuran sapa yang layak, sapa yang tak,bukan urusan kita.yang pernting kita dah cuba yang terbaik...
sesungguh nya 
ALLAH TAK PANDANG HASIL USAHA KITA TAPI ALLAH PANDANG USAHA KITA ITU,....
ada faham?????

rasa nya tu je kot...see ya nnt kat next entry...
lov all coz islam....




look at the way Muhammad s.a.w. doing his da'wah 


No comments: