BISMILLAH-"sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kpd Allah org2 yg beriman harus bertawakkal"
~At-Taubah:51~

Tuesday, September 15, 2015

Menjadi sosok yang hebat

Bismillah

Sememangnya setiap insan pasti ingin menjadi contoh dan ikutan yang baik buat insan di sekeliling mereka. Akan tetapi, kekurangan yang ada telah membantutkan tuntutan dan hasrat tersebut. Aku? Semestinya ingin menjadi insan hebat yang mampu menjai contoh yang baik buat insan di sekelilingku. Tetapi ternyata hal tersebut tidak gampang. Menjadi sosok yang hebat masa kini memerlukan kau menjadi insan yang total zero dari sebarang kesalahan. Apa itu mungkin? Nah, hebatnya perlu kau didik diri kau sebelum kau mula mentadbir yang lain. Apa manusia lupa? Manusia itu tidak sempurna, mereka perlu saling melengkapi.

Wahai manusia, kau hamba..., bukan pencipta. Apa kau mahu melawan Sang Pencipta sehingga kau tidak boleh punya dosa sekiranya kau mahu menyeru kepada kebaikan? Aku tahu, kau rimas dengan kata-kata mereka, berkata seakan mereka insan sempurna, mengata saat kau mula mahu mengatur langkah menyeru kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran.

Bertabahlah teman, hidup tak selalunya indah dan ceria. Kau cuma ingin melaksanakan tugas kau sebagai khalifah, jangan cepat menyerah...sesungguhnya Allah sentiasa bersamamu.

#cukupakukagumdengansesetengahindividuyangcekalmenyerukepadakebaikandannmencegahkemungkaran.Antaranya'KakHassanah'.
Walaupun dia muda 4 tahun dari aku ttapi sikap dan sifatnya cukup matang. tidak gopoh dan sabar. Bolehkah aku jadi sepertti itu?
Mohon doanya.

No comments: