BISMILLAH-"sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kpd Allah org2 yg beriman harus bertawakkal"
~At-Taubah:51~

Sunday, July 17, 2011

CORAK LALUANKU

ASSALAMUALIKUM....
SELAWAT DAN SALAM BUAT JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD SAW ATAS NIKMAT ISLAM YANG TERSEBAR LUAS INI.

kisah ini adalah kisahku ketika mana zaman persekolahan itu banyak mengajar aku erti berjuang dan berusaha serta tidak mudah mengalah. kentalnya jiwa atas asuhan didikan sahabat dan guru serta ku kutip pengalaman orang sekelilingku...maka jadilah diri aku hari ini seperti ini....

melangkahkan kaki ke sekolah yang 100% semuanya female adalah plan ku sendiri. mau lari dari bergaul dengan lelaki kataku. memang begitulah aku, tidak berapa gemar bersosial dengan spesis lain dariku. berkat dengan keputusan upsr yang sedang2 je, aku terpilih untuk menimba ilmu di Maahad Muhammadi Pasir Pekan. walaupun sekolah yang hanya berprestasi sederhana, lama kelamaan mula bersaing dengan Maahad Muhammadi perempuan Kota Bharu dan Maahad Muhammadi Lelaki Pengkalan Chepa. Pesaingan merebut kejuaraan sekolah terbaik memang menjadi tradisi dan ku kira persaingan sebegitu cukup membuatkan pelajar sekolah kami sedar akan kepentinagn untuk berdiri sama tinggi dengan sekolah kawalan tersebut. Akan tetapi, sejak penubuhan Maahad Tahfiz, sekolah kawalan juga tidak mampu melawan kehebatan Maahad  Tahfiz (hehehe). so sekarang i x jelez sangat pun....

2003
Menempuhi zaman peralihan tingkatan 1 selama 1 tahun bukanlah menjadi halangan buatku..dek kerana kecetekan ilmu dan kedanggalan serta kemalasan yang memuncak, aku gagal mendapatkan tempat untuk terus loncat ke form 1. so 1 tahun peralihan tingkatan 1 ku jadikan sebagai tapak untukku kutip sebanyak dan semendalam ilmu yang ada daripada ustaz, ustazah, murabbi yang sedia mengajar aku dan teman2 seperjuangan.
zaman suka suki muda remaja bukanlah zaman suka suli bagi kami yang berada di maahad...setiap tahun kami perlu bersedia menghadapi un=jian dan peperiksaan yang ada. Antaranya:
1) UKSA- UJIAN KELAYAKAN KE TINGKATAN SATU
2) PMRU- PEPERIKSAAN MENENGAH RENDAH UGAMA
3) PMR- PEPERIKSAAN MENENGAH RENDAH
4) SMU- SIJIL MENENGAH UGAMA
5) SPM- SIJIL PELAJARAN MALAYSIA
6) STAM- SIJIL TINGGI AGAMA MALAYSIA

UKSA- ciput je aku dapat...tengah kalut2 tumbesaran, malas2 naik melampau, macamtu lah hasilnya... tak boleh naik tingkatan satu.
PMRU- ala kadar je...lepas la 50% dari keseluruhan A yg aku dapat....bangga csikit je sebab adik beradik aku tinggi je sikit markah diaorang dariku....
PMR- result sama je dengan PMRU....dapat jumlah A yang sama...BANGGA DAN RIAK aku coz aku dapat tinggi dari kakak2 aku yang lain...depa pun skolah arab sama cam aku jugak....tempat blajar yang sama, guru je yang beza sikit....heheheh

penatlah nak taip banyak2, konklusinya, result aku okey je semua...tarak hal lah tinggi ke rendah, yang penting aku.....

USAHA + DOA + TAWAKKAL = HASIL (REDHO DENGAN KETENTUAN ALLAH)
kantin/tmpt melahap...ekekeke

sebanyak mana pun aku berusaha tapi kalau ALLAH tak redha dengan ilmu yang aku kutip, apa pekdahnya kan?

in the nutshell (teringat kawan yang slalu guna ayat ni
bila dia nak buat conclude esei dia...hehehe),
banyak yang saya belajar sepanjang kat sekolah tu...nanti2 saya cerita ya....
medan thobur (perhimpunan)


pintu pagar depan/utama

blok yg menempatkan pejabat dan kelas2

my ex-class

sudah tentu bilik komputer

maktabah
ilal liqa' ma'assalamah...^_^

1 comment:

uskutsilence said...

ececeh~
mantopnye skul dia..

untungnya dia=)